Copiii au stiluri de invatare diferite – unii invata vazând, altii auzind, altii citind, altii realizând diverse activitati, etc. Potrivit unui studiu realizat de un grup de cercetatori de la Universitatea Newcastle din Regatul Unit, s-ar parea ca exista peste 70 de modele diferite de stiluri de invatare.
Multe au fost inspirate din teoria inteligentelor multiple elaborata de psihologul Howard Gardner.
Acesta, impreuna cu echipa sa de la Universitatea Harvard, a identificat 7 tipuri de inteligenta, ignorând conceptia de posibilitate de cuantificare a cunoasterii prin teste. Mai concret, a pus la indoiala ideea ca inteligenta:
- este o singura entitate,
- rezulta dintr-un singur factor
- poate fi masurata cu maxima fidelitate prin teste de IQ.
Cele 7 stiluri de invatare (conform teoriei lui Gardner)
Lista cu cele 7 inteligente a creat senzatie printre psihologi. Primele 2 au fost adesea apreciate foarte mult in scoli, urmatoarele 3 sunt de obicei asociate cu artele. Ultimele 2 inteligente sunt ceea ce Howard Gardner a denumit „inteligente personale”. Ținând cont de aceste inteligente, exista tot atâtea stiluri de invatare.
1.Stilul verbal (lingvistic) de invatare

Stilul de invatare verbal (lingvistic) presupune capacitatea de a gândi, de a solutiona probleme si de a acumula informatii cu ajutorul limbajului. Deoarece o mare parte din programa scolara de la noi este predata verbal, este cel mai intâlnit stil de invatare.
Chiar daca este vorba de informatii comunicate oral, sunt necesare accesorii pentru birou care sa faciliteze procesul de invatare. O tabla magnetica, un flipchart si markere colorate ii pot ajuta pe elevi si prescolari sa insuseasca eficient informatiile predate.
Copiii cu acest stil de invatare, invata cel mai bine atunci când predarea are loc cu ajutorul materialelor audio sau scrise. Ei sunt inclinati catre actiunile care se bazeaza mai degraba pe rationament decât pe informatiile vizuale teoretice. Le plac jurnalele si agendele in format fizic in care sa isi pot asterne gândurile, daca se poate cu instrumente de scris frumoase.
Persoanele care au acest stil de invatare:
- se exprima bine;
- sunt, de obicei, ascultatori buni;
- au o memorie bine dezvoltata, având posibilitatea de a retine usor materialul citit si de a-si aminti ceea ce li s-a transmis verbal.
Le place sa invete cuvinte noi si sa exploreze modalitati de a folosi limbajul in mod creativ, chiar si sa scrie poezii. Pot fi interesate sa invete limbi noi, sa memoreze ghicitori, de jocuri (calambururi, scrabble) si de citit.
Adesea, copiii care abordeaza acest stil sunt buni la teste, care se bazeaza pe capacitatea de a raspunde rapid si cu precizie la instructiunile vorbite sau scrise. Acest lucru ii ajuta pe copii sa exceleze la examene standardizate, teste de IQ si alte tipuri de teste. Retine ca testele lingvistice masoara o singura forma de inteligenta.
De obicei, aleg ca sa se implice in elaborarea de proiecte scrise, cursuri de dictie si teatru, dezbateri, cursuri de jurnalism.
2.Stilul de invatare logico-matematic

Daca in stilul de invatare lingvistic cuvintele sunt instrumentele care ghideaza, logicienii, pe de alta parte, prefera sa lucreze cu cifre si notiuni exacte.
Acesti oameni sunt capabili sa vada problemele complexe intr-un mod structurat, stabilind conexiuni intre parti astfel incât sa inteleaga relatiile de tip cauza-efect. Cu alte cuvinte, scopul principal este modul in care acestia ajung la o solutie.
La fel ca si cei cu un stil de invatare lingvistic, acesti copii sunt capabili sa combine abilitatile de invatare, care includ:
- materiale vizuale (informatii scrise pe flipchart sau pe tabla magnetica, utilizarea de markere colorate, magneti, s.a.)
- participarea la proiecte si provocari in care trebuie sa lucreze efectiv (stilul de invatare kinestezic).
3.Stilul de invatare auditiv

Persoanele care au un stil de asimilare informationala prioritar auditiv, la rândul lor, prefera sa participe la cursuri si prelegeri, utilizând eficient toate resursele care ofera posibilitatea de interactiune cu informatiile si continutul transmis oral.
Abilitatea auditiva a anumitor copii nu numai ca le faciliteaza acestora utilizarea rimei sau a muzicii pentru:
- a invata mai usor;
- a stabili legaturi intre idei;
- a asculta cu placere postcasturi, carti audio, videoclipuri.
Accesoriile IT (casti audio, memorii USB) sunt in acest sens extrem de apreciate. Auditivii sunt acele persoane care prefera intotdeauna ca sa invete cu voce tare.
4.Stilul de invatare vizual (spatial)

Stilul de invatare vizual este abordat de cei care invata cel mai bine prin utilizarea de ajutoare vizuale (table magnetice, flipcharturi, carioci, textmarkere, magneti colorati). Motivul consta in faptul ca eii pot asimila informatiile doar daca vizualizeaza continutul (indiferent de forma):
- cel scris pe tabla;
- cel prezent in videoclipuri;
- informatiile transmise prin ilustratii (infografice, harti, grafice sau diagrame).
Aceste persoane prefera inregistrarea notelor de curs, cu diferenta ca au nevoie de ajutorul reprezentarilor vizuale (desene, harti mentale si alte strategii care sa le permita sa vada cum sunt legate informatiile intre ele).
5.Stilul de invatare kinestezic

Stilul de invatare kinestezic presupune ca trebuie sa fii in miscare si sa experimentezi senzatii tactile pentru a afla cum este alcatuit sau functioneaza ceva. Copiii inclinati sa foloseasca abilitatile motorii sunt adesea vazuti ca fiind problematici sau hiperactivi, deoarece nu pot sta linistiti mult timp intr-un loc.
Din acest motiv, ei asimileaza informatii noi cel mai bine atunci când se implica in proiecte concrete, practice, care-i mentine activi (chiar si atunci când citesc). Pe lânga faptul ca au o mare inclinatie catre sport si alte activitati inrudite (dans, teatru), le place sa ia initiativa si sa invete facând lucrurile in mod practic, chiar si fara instructiuni prealabile.
Un obicei care ii ajuta sa se concentrare mai bine, este acela de a avea intotdeauna pix si hârtie pentru a lua notite si pentru a desena scheme, grafice. Utilizarea jocurilor in invatare este de asemenea foarte apreciata de ei.
6.Stilul de invatare social

Stilul interpersonal de asimilarea a cunostintelor se bazeaza prioritar pe dialog si interactiune cu alte persoane. Din punct de vedere comunicativ, copiii invata cel mai bine participând la diverse activitati colective:
- proiecte in echipa;
- dezbateri;
- discutii pe diverse teme.
In acest fel, ei beneficiaza de schimbul pretios de idei si de invatarea din greselile facute de alte persoane. Câteva articole de birotica pentru notat si ilustrat sunt indicate in acest stil.
7.Stilul de invatare solitar

Cei care se incadreaza in categoria celor ce invata solitar (intrapersonal) sunt independenti si introspecti. Acestia au nevoie de momente de izolare, de tacere, de a fi departe de distrageri, astfel incât sa se poata concentra, pe deplin, pe continutul pe care trebuie sa-l invete.
Trebuie spus ca ca acestia sunt la fel de capabili sa se bucure de momente de distractie in compania prietenilor si a altor oameni la fel ca si ceilalti care abordeaza alte stiluri de invatare. Doar ca in materie de invatat prefera sa o faca in felul lor, inconjurati doar de:
- instrumente de scris;
- jurnale;
- caiete;
- eventual de o tabla magnetica, unde sa-si noteze ceea ce este important.
Indiferent de tipul de stil de invatare, Absolut Office te poate ajuta cu obiectele de papetarie si birotica de care are nevoie pentru o asimilare eficienta a informatiilor.
