În condițiile economiei actuale, măsura în care sunt motivați angajații unei companii determină progresul acesteia. Esența unei firme este resursa umană. Ea este singura creatoare de valoare, adică un flux de creativitate și originalitate necesar descoperirii posibilităților de cunoaștere a propriilor limite.
Angajatul constituie factorul cheie în succesul unei companii și, din acest motiv, resursa umană trebuie modelată, susținută și motivată pentru o implicare cât mai intensă în vederea realizării performanțelor. Soluția cea mai eficientă pentru a asigura supraviețuirea unei companii și pentru a menține succesul competițional este reprezentată de investițiile în oameni. De aceea, procesul de motivare este unul important, iar managerii ar trebui să jongleze cu strategiile de motivare pentru a determina performanța și a ajuta compania să se ridice.
Omul este elementul de bază într-o organizație, în jurul căruia se construiește și se dezvoltă totul. Astfel, beneficiile flexibile sunt apreciate pentru că acordă oamenilor libertate și control asupra deciziilor pe care le adoptă pentru a-și satisface nevoile.
Motivare și motivație – concepte și implicații
În prezent, oamenii sunt caracterizați prin niveluri de aspirație diferite, mai exact, ceea ce îl motivează pe un angajat al unei companii, poate să nu fie îndeajuns pentru un alt angajat. Acest fapt este subiectiv, ceea ce face ca procesul de motivare să fie unic.
La baza oricărui comportament se află o motivație. Oamenii au motive pentru tot ceea ce fac sau pentru modul în care acționează sau se comportă. Este important să facem distincție între motivație și motivare.
Motivația este reprezentată de totalitatea imboldurilor care îi determină pe oameni să acționeze într-un anumit mod pentru atingerea obiectivelor. Motivarea reprezintă acțiunea de a impulsiona o altă persoană să se comporte pentru a demara o acțiune. Secretul înțelegerii motivației reprezintă de legăturile dintre nevoi, impulsuri și obiective. Când oamenii sunt impulsionați să fie la înălțimea întregului lor potențial, ei excelează.
Oamenii își doresc ca la locul de muncă să fie tratați în mod egal și corect (facilități echivalente în timpul liber, bonificații egale și tratamente nediscriminatorii). Ei au tendința de a se compara cu ceilalți colegi în ceea ce privește munca și recompensele lor. În urma acesteia pot determina apariția unor sentimente de echitate/ inechitate. Atunci când este sesizată o nedreptate, angajații pot să adopte diferite atitudini. Recompensa și recunoașterea performanțelor răspund unor nevoi distincte ale angajaților. Astfel, pentru a se afla soluția optimă, este necesar ca organizația să cunoască angajatul înainte.
Motivarea angajaților poate însemna:
- oferirea recompenselor financiare și a altor facilități pentru contribuțiile aduse companiei.
- dezvoltarea unor sentimente de împlinire profesională și socială.
Aprecierea reușitei angajaților, încurajarea inițiativei, crearea unui mediu de lucru prielnic sunt factori motivaționali care conduc la performanța angajaților.
În contextul actual, angajații sunt preocupați de:
- existența unei comunicări interne eficiente;
- reputația companiei în care lucrează;
- un salariu considerabil.
Trenduri pe piața globală în motivarea angajaților
Managerii sunt tot mai preocupați de asumarea unei responsabilități importante și anume aceea de a-și motiva angajații spre obținerea de performanță. Din ce în ce mai multe firme realizează nevoia de a le trezi angajaților interesul de a participa într-o mare măsură la succesul companiei. Firmele care mențin o preocupare asupra motivării angajaților vor deține în permanență un avantaj, deoarece un angajat motivat este un angajat productiv. Acest lucru va influența pozitiv rezultatele companiilor.
În prezent, salariul nu este suficient pentru a asigura existența motivației și a implicării angajaților. Contextul cere în permanență idei noi atunci când vine vorba de modalități de răsplătire și fidelizare a angajaților. Aceștia realizează performanța astfel încât să se mențină în companie pentru o perioadă lungă de timp.
Pentru a determina un comportament productiv al angajaților, managerii trebuie să își adapteze politicile de motivare în funcție de anumiți factori:
- vârstă;
- postul ocupat;
- departamentul;
- nevoile și dorințele personale ale fiecărui angajat.
Strategii pentru motivarea angajaților în cadrul unei firme
Firmele își adaptează strategiile de motivare în urma atitudinii pe care o observ la angajați, care devin din ce în ce mai stresați și mai nesiguri la locul de muncă. Factori precum avansul tehnologic și modificarea rapidă a pieței globale pun o mare presiune asupra angajaților, care pe zi ce trece devin mai preocupați cu privire la siguranța locului de muncă. Există, așadar, mai multe strategii de motivare:
1. Recompensarea din primul an de vechime
Până nu demult, companiile își motivau angajații abia când ajungeau la o anumită vechime în cadrul firmei. În prezent, tot mai multe firme pun în aplicare diferite programe prin care eforturile angajaților sunt recompensate, chiar dacă aceștia sunt de foarte puțin timp în firmă. În momentul în care angajatorul recunoaște implicarea angajaților și, în același timp, oferă un mediu favorabil la locul de muncă, este posibil ca nivelul retenției să fie sporit cu rezultate asupra costurilor cu forța de muncă.
2. Crearea unei culturi în care sunt apreciate rezultatele angajaților
Tot mai multe companii abordează această strategie chiar dacă este dificil de controlat. Trebuie avută în vedere existența unei legături între acest program și valorile care sunt promovate de către companie. Foarte mulți angajați apreciază companiile care și-au format o cultură organizațională bazată pe independență și flexibilitate. Companiile ar trebui să pună accentul pe munca în echipă, să ofere încredere și susținere și să ofere un feedback real și onest.
3. Creșterea gradului de transparență în evoluția profesională
Un mod accesibil de a crește motivația angajaților este accentul pus pe o comunicare deschisă la locul de muncă. Specialiștii consideră că discuțiile libere cu angajații și o comunicare transparentă în echipă sunt valoroase. Toți angajații trebuie să fie înștiințați cu schimbările care au loc în politicile de remunerare. De asemenea, trebuie să li se ofere o transparență mai ridicată în ceea ce privește drumul profesional parcurs. Angajatul trebuie să fie recunoscut pentru valoarea muncii prestate și de asemenea recompensat pe măsură.
4. Recunoașterea meritelor angajaților utilizând platformele de Social Media
Utilizarea platformelor de socializare a devenit din ce în ce mai folosită atât în viața personală, cât și în viața profesională. Recunoașterea publică este o metodă excelentă de a sărbători realizarea/ realizările unui angajat (având impact mai larg asupra afacerilor):
- aduce o mai mare vizibilitate și extinde laudele angajatului;
- reprezintă un moment educațional pentru informarea angajaților din corporație despre importanța muncii depuse.
Aprecierea succesului unui angajat pe platformele de socializare, va face ca acesta să se simtă recompensat nu numai de propria echipă, ci și de utilizatorii care urmăresc contul. Recunoașterea ar trebui să apară de la toate nivelurile corporației, nu doar de sus în jos.
5. Flexibilitate, autonomie și reducerea nivelului de stres
Studiile realizate pe tema stresului angajaților au scos la iveală faptul că 2 din 5 angajați au fost afectați de stres. În aceste condiții, este de înțeles de ce angajații stresați nu sunt productivi, își iau mai multe zile de concediu medical și în final, sunt demotivați. Tot mai mulți angajați își doresc un program flexibil, care să le permită să aibă un echilibru între viața de familie și cea profesională. Dacă activitatea firmei permite și lucrul de acasă sau o mai bună flexibilitate a programului, este de preferat ca această posibilitate să fie acordată angajaților. Este și o bună modalitate de a-i responsabiliza pe angajați, mai ales că vor aprecia încrederea oferită. Consumul zilnic de fructe reprezintă o altă metodă de a reduce stresul de zi cu zi, dar și un mod de a promova un stil de viață sănătos. Trebuie specificat faptul că un angajat are nevoie de obiective specifice și așteptări clare. Cu toate acestea, există cazuri în care se consideră că este nevoie de constrângere în timp și spațiu, în speranța că va obține performanță.
6. Crearea oportunităților de dezvoltare profesională
Angajații sunt interesați să își îmbunătățească competențele profesionale. Susținerea dezvoltării angajaților este un avantaj pentru companie și, mai ales, pentru eficiența echipei, având în vedere condițiile actuale de muncă. Pentru a antrena angajații să învețe, este esențială:
- identificarea stilurilor de învățare
- stabilirea unor obiective profesionale clare pentru a ajunge la potențialul lor maxim de productivitate.
7. Introducerea unor programe de mobilitate la nivel global
Companiile iau în calcul aceste programe de mobilitate, cu posibilități de a lucra în străinătate pe termen scurt sau lung. Programele de mobilitate sunt oportunități care contribuie la:
- dezvoltarea angajaților;
- formarea unei mentalități cosmopolite a viitorilor lideri.
8. Acordarea cadourilor personalizate
Cadourile corporate reprezintă metoda perfectă prin care se poate exprima o apreciere onestă și, totodată, acestea sunt utile. Multe firme își recompensează angajații, oferindu-le la birou sau chiar la domiciliu coșuri cu fructe, dulciuri, coșuri cu produse internaționale sau tradiționale, instrumente de scris, căni și agende personalizate.
9. Siguranța locului de muncă
Evenimentele din acest început de an au avut o influență majoră asupra așteptărilor mediului de afaceri. Siguranța locului de muncă are o dimensiune aspirațională. Experiența trăită din cauza evenimentelor din acest an și a crizei economice au arătat faptul că, indiferent de nivelul de carieră dobândit de angajat, locul de muncă în mediul privat nu este garantat nimănui. Acest lucru poate fi interpretat doar din perspectiva dorinței angajaților de a lucra mai responsabil și eficient, având încrederea că rezultatele îi vor face indispensabili firmei.
10. Oferirea de stimulente financiare
Fie că vrem să recunoaștem sau nu, banii joacă un rol important în satisfacția la locul de muncă. Când vorbim de motivare financiară, ne gândim la cea mai uzuală modalitate de recompensare – salariul sau oferirea de bonusuri considerabile. Comisionul poate reprezenta o modalitate de a motiva angajații și este utilizată în domeniul vânzărilor. O altă modalitate de recompensă financiară este participarea la profitul realizat de companie. Cu cât profitul acesteia crește, cu atât angajații vor fi mai motivați să lucreze mai eficient. Acest tip de stimulent este întâlnit, cu precădere, în domeniul serviciilor. Se pot găsi și modalități creative de recompensare:
- șederi la hotel pentru angajați și familiile lor;
- călătorii;
- participarea la conferințe;
- vouchere cadou, ș.a.
Rolul strategiilor de motivare
Aceste strategii de motivare a angajaților au ca efect încurajarea acestora prin oferirea de libertate, independență la locul de muncă și de asemenea implicare în luarea deciziilor. Utilizarea acestor recompense (atât financiare, cât și non-financiare) este esențială:
- pentru a echilibra insuficiența nivelului salarial
- în satisfacerea nevoilor sociale precum respectul, recunoașterea și sentimentul de împlinire.
De asemenea, împuternicirea angajaților să se sărbătorească reciproc are o influență deosebită. Acest fapt contribuie la crearea unei culturi în care membrii echipei sunt responsabili unul față de celălalt.
O strategie durabilă de motivare nu constă doar în susținerea principiilor de leadership, ci și în a crea mediul organizațional ideal motivării angajaților, luând în calcul atât posibilitatea inițierii unui astfel de demers, cât și transparența în implementarea acestuia.
Pentru a reuși în menținerea nivelului de motivare în rândul angajaților, organizațiile au nevoie de lideri autentici și dedicați, adevărați lideri:
- ce înțeleg valoarea unei strategii de motivare coerente;
- susțin cultura organizațională prin intervenții concrete;
- creează contextul propice lansării unei acțiuni motivaționale.
Valorizarea angajatului într-un mod autentic susține acțiunile motivaționale. Sprijinind angajatul în realizarea potențialului prin diferite modalități, managerii pot identifica obiectivul acestuia de a se dezvolta inclusiv din punct de vedere personal. În acest fel, randamentul personal potențează randamentul organizațional.
Concluzii
Pentru a include cu succes demersurile ce vizează motivarea angajaților, managerii trebuie să aibă o imagine reală atât la nivel macro, cât și la nivel micro asupra companiei. Nivelul macro susține o inițiativă de motivare prin logică și context, iar la nivel micro îi atribuie consistență în acțiune. Atâta timp cât angajatul privește relația sa cu firma ca fiind una importantă, activitatea pe care o realizează aduce cu sine împlinire personală. În acest fel, rezultatul demersului de motivare va avea impact decisiv asupra motivației personale. Până la urmă, nevoia de autorealizare reprezintă înclinația spre valorificarea propriului potențial.