In conditiile economiei actuale, masura in care sunt motivati angajatii unei companii determina progresul acesteia. Esenta unei firme este resursa umana. Ea este singura creatoare de valoare, adica un flux de creativitate si originalitate necesar descoperirii posibilitatilor de cunoastere a propriilor limite.
Angajatul constituie factorul cheie in succesul unei companii si, din acest motiv, resursa umana trebuie modelata, sustinuta si motivata pentru o implicare cât mai intensa in vederea realizarii performantelor. Solutia cea mai eficienta pentru a asigura supravietuirea unei companii si pentru a mentine succesul competitional este reprezentata de investitiile in oameni. De aceea, procesul de motivare este unul important, iar managerii ar trebui sa jongleze cu strategiile de motivare pentru a determina performanta si a ajuta compania sa se ridice.
Omul este elementul de baza intr-o organizatie, in jurul caruia se construieste si se dezvolta totul. Astfel, beneficiile flexibile sunt apreciate pentru ca acorda oamenilor libertate si control asupra deciziilor pe care le adopta pentru a-si satisface nevoile.
Motivare si motivatie – concepte si implicatii

In prezent, oamenii sunt caracterizati prin niveluri de aspiratie diferite, mai exact, ceea ce il motiveaza pe un angajat al unei companii, poate sa nu fie indeajuns pentru un alt angajat. Acest fapt este subiectiv, ceea ce face ca procesul de motivare sa fie unic.
La baza oricarui comportament se afla o motivatie. Oamenii au motive pentru tot ceea ce fac sau pentru modul in care actioneaza sau se comporta. Este important sa facem distinctie intre motivatie si motivare.
Motivatia este reprezentata de totalitatea imboldurilor care ii determina pe oameni sa actioneze intr-un anumit mod pentru atingerea obiectivelor. Motivarea reprezinta actiunea de a impulsiona o alta persoana sa se comporte pentru a demara o actiune. Secretul intelegerii motivatiei reprezinta de legaturile dintre nevoi, impulsuri si obiective. Când oamenii sunt impulsionati sa fie la inaltimea intregului lor potential, ei exceleaza.
Oamenii isi doresc ca la locul de munca sa fie tratati in mod egal si corect (facilitati echivalente in timpul liber, bonificatii egale si tratamente nediscriminatorii). Ei au tendinta de a se compara cu ceilalti colegi in ceea ce priveste munca si recompensele lor. In urma acesteia pot determina aparitia unor sentimente de echitate/ inechitate. Atunci când este sesizata o nedreptate, angajatii pot sa adopte diferite atitudini. Recompensa si recunoasterea performantelor raspund unor nevoi distincte ale angajatilor. Astfel, pentru a se afla solutia optima, este necesar ca organizatia sa cunoasca angajatul inainte.
Motivarea angajatilor poate insemna:
- oferirea recompenselor financiare si a altor facilitati pentru contributiile aduse companiei.
- dezvoltarea unor sentimente de implinire profesionala si sociala.
Aprecierea reusitei angajatilor, incurajarea initiativei, crearea unui mediu de lucru prielnic sunt factori motivationali care conduc la performanta angajatilor.
In contextul actual, angajatii sunt preocupati de:
- existenta unei comunicari interne eficiente;
- reputatia companiei in care lucreaza;
- un salariu considerabil.
Trenduri pe piata globala in motivarea angajatilor

Managerii sunt tot mai preocupati de asumarea unei responsabilitati importante si anume aceea de a-si motiva angajatii spre obtinerea de performanta. Din ce in ce mai multe firme realizeaza nevoia de a le trezi angajatilor interesul de a participa intr-o mare masura la succesul companiei. Firmele care mentin o preocupare asupra motivarii angajatilor vor detine in permanenta un avantaj, deoarece un angajat motivat este un angajat productiv. Acest lucru va influenta pozitiv rezultatele companiilor.
In prezent, salariul nu este suficient pentru a asigura existenta motivatiei si a implicarii angajatilor. Contextul cere in permanenta idei noi atunci când vine vorba de modalitati de rasplatire si fidelizare a angajatilor. Acestia realizeaza performanta astfel incât sa se mentina in companie pentru o perioada lunga de timp.
Pentru a determina un comportament productiv al angajatilor, managerii trebuie sa isi adapteze politicile de motivare in functie de anumiti factori:
- vârsta;
- postul ocupat;
- departamentul;
- nevoile si dorintele personale ale fiecarui angajat.
Strategii pentru motivarea angajatilor in cadrul unei firme

Firmele isi adapteaza strategiile de motivare in urma atitudinii pe care o observ la angajati, care devin din ce in ce mai stresati si mai nesiguri la locul de munca. Factori precum avansul tehnologic si modificarea rapida a pietei globale pun o mare presiune asupra angajatilor, care pe zi ce trece devin mai preocupati cu privire la siguranta locului de munca. Exista, asadar, mai multe strategii de motivare:
1. Recompensarea din primul an de vechime
Pâna nu demult, companiile isi motivau angajatii abia când ajungeau la o anumita vechime in cadrul firmei. In prezent, tot mai multe firme pun in aplicare diferite programe prin care eforturile angajatilor sunt recompensate, chiar daca acestia sunt de foarte putin timp in firma. In momentul in care angajatorul recunoaste implicarea angajatilor si, in acelasi timp, ofera un mediu favorabil la locul de munca, este posibil ca nivelul retentiei sa fie sporit cu rezultate asupra costurilor cu forta de munca.
2. Crearea unei culturi in care sunt apreciate rezultatele angajatilor
Tot mai multe companii abordeaza aceasta strategie chiar daca este dificil de controlat. Trebuie avuta in vedere existenta unei legaturi intre acest program si valorile care sunt promovate de catre companie. Foarte multi angajati apreciaza companiile care si-au format o cultura organizationala bazata pe independenta si flexibilitate. Companiile ar trebui sa puna accentul pe munca in echipa, sa ofere incredere si sustinere si sa ofere un feedback real si onest.
3. Cresterea gradului de transparenta in evolutia profesionala
Un mod accesibil de a creste motivatia angajatilor este accentul pus pe o comunicare deschisa la locul de munca. Specialistii considera ca discutiile libere cu angajatii si o comunicare transparenta in echipa sunt valoroase. Toti angajatii trebuie sa fie instiintati cu schimbarile care au loc in politicile de remunerare. De asemenea, trebuie sa li se ofere o transparenta mai ridicata in ceea ce priveste drumul profesional parcurs. Angajatul trebuie sa fie recunoscut pentru valoarea muncii prestate si de asemenea recompensat pe masura.
4. Recunoasterea meritelor angajatilor utilizând platformele de Social Media
Utilizarea platformelor de socializare a devenit din ce in ce mai folosita atât in viata personala, cât si in viata profesionala. Recunoasterea publica este o metoda excelenta de a sarbatori realizarea/ realizarile unui angajat (având impact mai larg asupra afacerilor):
- aduce o mai mare vizibilitate si extinde laudele angajatului;
- reprezinta un moment educational pentru informarea angajatilor din corporatie despre importanta muncii depuse.
Aprecierea succesului unui angajat pe platformele de socializare, va face ca acesta sa se simta recompensat nu numai de propria echipa, ci si de utilizatorii care urmaresc contul. Recunoasterea ar trebui sa apara de la toate nivelurile corporatiei, nu doar de sus in jos.
5. Flexibilitate, autonomie si reducerea nivelului de stres
Studiile realizate pe tema stresului angajatilor au scos la iveala faptul ca 2 din 5 angajati au fost afectati de stres. In aceste conditii, este de inteles de ce angajatii stresati nu sunt productivi, isi iau mai multe zile de concediu medical si in final, sunt demotivati. Tot mai multi angajati isi doresc un program flexibil, care sa le permita sa aiba un echilibru intre viata de familie si cea profesionala. Daca activitatea firmei permite si lucrul de acasa sau o mai buna flexibilitate a programului, este de preferat ca aceasta posibilitate sa fie acordata angajatilor. Este si o buna modalitate de a-i responsabiliza pe angajati, mai ales ca vor aprecia increderea oferita. Consumul zilnic de fructe reprezinta o alta metoda de a reduce stresul de zi cu zi, dar si un mod de a promova un stil de viata sanatos. Trebuie specificat faptul ca un angajat are nevoie de obiective specifice si asteptari clare. Cu toate acestea, exista cazuri in care se considera ca este nevoie de constrângere in timp si spatiu, in speranta ca va obtine performanta.
6. Crearea oportunitatilor de dezvoltare profesionala
Angajatii sunt interesati sa isi imbunatateasca competentele profesionale. Sustinerea dezvoltarii angajatilor este un avantaj pentru companie si, mai ales, pentru eficienta echipei, având in vedere conditiile actuale de munca. Pentru a antrena angajatii sa invete, este esentiala:
- identificarea stilurilor de invatare
- stabilirea unor obiective profesionale clare pentru a ajunge la potentialul lor maxim de productivitate.
7. Introducerea unor programe de mobilitate la nivel global
Companiile iau in calcul aceste programe de mobilitate, cu posibilitati de a lucra in strainatate pe termen scurt sau lung. Programele de mobilitate sunt oportunitati care contribuie la:
- dezvoltarea angajatilor;
- formarea unei mentalitati cosmopolite a viitorilor lideri.
8. Acordarea cadourilor personalizate
Cadourile corporate reprezinta metoda perfecta prin care se poate exprima o apreciere onesta si, totodata, acestea sunt utile. Multe firme isi recompenseaza angajatii, oferindu-le la birou sau chiar la domiciliu cosuri cu fructe, dulciuri, cosuri cu produse internationale sau traditionale, instrumente de scris, cani si agende personalizate.
9. Siguranta locului de munca
Evenimentele din acest inceput de an au avut o influenta majora asupra asteptarilor mediului de afaceri. Siguranta locului de munca are o dimensiune aspirationala. Experienta traita din cauza evenimentelor din acest an si a crizei economice au aratat faptul ca, indiferent de nivelul de cariera dobândit de angajat, locul de munca in mediul privat nu este garantat nimanui. Acest lucru poate fi interpretat doar din perspectiva dorintei angajatilor de a lucra mai responsabil si eficient, având increderea ca rezultatele ii vor face indispensabili firmei.
10. Oferirea de stimulente financiare
Fie ca vrem sa recunoastem sau nu, banii joaca un rol important in satisfactia la locul de munca. Când vorbim de motivare financiara, ne gândim la cea mai uzuala modalitate de recompensare – salariul sau oferirea de bonusuri considerabile. Comisionul poate reprezenta o modalitate de a motiva angajatii si este utilizata in domeniul vânzarilor. O alta modalitate de recompensa financiara este participarea la profitul realizat de companie. Cu cât profitul acesteia creste, cu atât angajatii vor fi mai motivati sa lucreze mai eficient. Acest tip de stimulent este intâlnit, cu precadere, in domeniul serviciilor. Se pot gasi si modalitati creative de recompensare:
- sederi la hotel pentru angajati si familiile lor;
- calatorii;
- participarea la conferinte;
- vouchere cadou, s.a.
Rolul strategiilor de motivare
Aceste strategii de motivare a angajatilor au ca efect incurajarea acestora prin oferirea de libertate, independenta la locul de munca si de asemenea implicare in luarea deciziilor. Utilizarea acestor recompense (atât financiare, cât si non-financiare) este esentiala:
- pentru a echilibra insuficienta nivelului salarial
- in satisfacerea nevoilor sociale precum respectul, recunoasterea si sentimentul de implinire.
De asemenea, imputernicirea angajatilor sa se sarbatoreasca reciproc are o influenta deosebita. Acest fapt contribuie la crearea unei culturi in care membrii echipei sunt responsabili unul fata de celalalt.
O strategie durabila de motivare nu consta doar in sustinerea principiilor de leadership, ci si in a crea mediul organizational ideal motivarii angajatilor, luând in calcul atât posibilitatea initierii unui astfel de demers, cât si transparenta in implementarea acestuia.

Pentru a reusi in mentinerea nivelului de motivare in rândul angajatilor, organizatiile au nevoie de lideri autentici si dedicati, adevarati lideri:
- ce inteleg valoarea unei strategii de motivare coerente;
- sustin cultura organizationala prin interventii concrete;
- creeaza contextul propice lansarii unei actiuni motivationale.
Valorizarea angajatului intr-un mod autentic sustine actiunile motivationale. Sprijinind angajatul in realizarea potentialului prin diferite modalitati, managerii pot identifica obiectivul acestuia de a se dezvolta inclusiv din punct de vedere personal. In acest fel, randamentul personal potenteaza randamentul organizational.
Concluzii
Pentru a include cu succes demersurile ce vizeaza motivarea angajatilor, managerii trebuie sa aiba o imagine reala atât la nivel macro, cât si la nivel micro asupra companiei. Nivelul macro sustine o initiativa de motivare prin logica si context, iar la nivel micro ii atribuie consistenta in actiune. Atâta timp cât angajatul priveste relatia sa cu firma ca fiind una importanta, activitatea pe care o realizeaza aduce cu sine implinire personala. In acest fel, rezultatul demersului de motivare va avea impact decisiv asupra motivatiei personale. Pâna la urma, nevoia de autorealizare reprezinta inclinatia spre valorificarea propriului potential.
