Telemunca. Ce este si cum poti sa te organizezi mai bine?

Odata cu sosirea pandemiei, telemunca a devenit omniprezenta. Majoritatea angajatorilor si-au lasat angajatii sa lucreze de acasa. Bineinteles, acolo unde a fost posibil. Pentru unii a fost bine, pentru altii nu. 

Gasirea unui sistem care te ajuta sa ramâi concentrat si motivat in timp ce lucrezi de acasa este deosebit de importanta. In rândurile urmatoare vei vedea ce este telemunca si cum poti sa te organizezi mai bine.

Ce este telemunca?

telemunca permite angajatilor sa lucreze din alte locuri
Sursa: Pexels.com

Daca faci parte din categoria medicilor, a politistilor sau in general din categoria oamenilor din prima linie si nu numai, atunci s-ar putea sa nu fii prea familiarizat cu acest termen.

Telemunca se refera la faptul ca angajatului ii este permis sa lucreze din oricare alt spatiu in afara de sediul angajatorului. Pe scurt, poti munci de unde vrei atât timp cât iti faci treaba la fel de bine. 

Cu toate ca ideea poate parea atragatoare, telemunca poate fi uneori mult mai grea decât munca de la birou. 

Argumente Pro pentru telemunca

  • Ai flexibilitatea de a-ti mai lua inca un job pe lânga cel principal.
  • Iti poti rezolva diverse treburi prin casa. Asta daca alegi sa lucrezi de acasa si nu din alta parte.
  • Nu ai cheltuieli in ceea ce priveste combustibilul/ biletele de calatorie pentru a te deplasa la munca.

Argumente Contra pentru telemunca

  • Nu exista o separare fizica intre munca si timp liber.
  • Este posibil sa ai intreruperi din cauza semnalului sau a aplicatiilor pe care le folosesti.

Telemunca. Cum poti sa te organizezi mai bin ?

Urmatoarele sfaturi te vor ajuta sa te organizezi mai bine si sa iti imbunatatesti productivitatea atunci când lucrezi remote: 

  1. Construieste-ti un program de lucru eficient

creeaza un program pe care sa il urmezi cu strictete
Sursa: Pexels.com

Creeaza-ti un program astfel incât sa stii când vei incepe si termina munca in fiecare zi. Respectarea acestui program de lucru te poate ajuta sa-ti organizezi ziua mai bine. 

De asemenea, te ajuta sa ai un echilibru intre munca si timpul personal. Când ai un program bine definit, ar trebui sa te concentrezi mai bine pe sarcinile legate de munca. In afara programului de lucru, ar trebui sa dezactivezi notificarile de la munca pentru a te concentra asupra vietii private.

2. Planifica-ti sarcinile

planificarea task-urilor
Sursa: Rawpixel.com

Inainte de a incepe munca, planifica-ti sarcinile pentru ziua respectiva. In acest fel, vei fi mai organizat. De asemenea, vei avea si o imagine de ansamblu a ceea ce trebuie sa faci in ziua respectiva. 

Lasa loc in programul tau pentru lucruri neasteptate, cum ar fi apeluri telefonice, e-mailuri de serviciu sau sarcini mai urgente.

3. Limiteaza-ti distragerile

distragerea atentiei in munca acasa
Sursa: Pexels.com

Chiar daca telemunca ofera oamenilor mai multa flexibilitate in ziua lor de munca, trebuie sa fii foarte atent pentru ca intervin tot felul de distrageri. Incearca sa le limitezi. Spre exemplu:

  • Lasa-ti familia si prietenii deoparte pentru câteva ore. Reaminteste-le ca trebuie sa te concentrezi exclusiv asupra muncii.
  • Nu lasa televizorul pornit.
  • Raspunde doar la apelurile venite din partea sefului sau a colegilor de munca.

4. Creeaza-ti un spatiu potrivit pentru munca

creeaza biroul ideal pentru telemunca
Sursa: Pexels.com

Configureaza-ti o zona office reala. Este mai bine decât sa lucrezi din pat sau de pe canapea. Alege-ti o masa de birou si un scaun care sunt confortabile

Pe masura ce lucrezi, picioarele trebuie sa stea drepte pe podea, in timp ce corpul se afla intr-o pozitie verticala. Pastrarea unei posturi drepte te poate ajuta sa reduci stresul si durerile de spate.

5. Pastreaza-ti biroul ordonat

mentinerea curateniei pe birou work from home
Sursa: Rawpixel.com

Mentinerea ordinii si curateniei pe birou biroului poate contribui la starea de bine din timpul lucrului. Gaseste un sistem care te ajuta sa iti pastrezi documentele organizate. Spre exemplu, poti alege un biblioraft, care iti permite sa-ti tii documentele la un loc.

6. Separa-ti zona de lucru de spatiile familiale

camera izolata pentru telemunca
Sursa: Rawpixel.com

Separa spatiul de lucru de spatiile familiale pentru a-ti maximiza productivitatea. Munca de acasa nu permite distantarea fizica de familie. De aceea, este important sa faci diferenta dintre aceste 2 lucruri primordiale.

7. Acorda prioritate muncii tale

prioritizarea taskurilor
Sursa: Rawpixel.com

Pe masura ce incepi sa iti planifici sarcinile pentru ziua respectiva, ia in considerare care sunt cele mai importante. 

Sa zicem ca ai un proiect care va dura mult timp pentru a-l finaliza. Gândeste-te la modul in care il poti imparti in diferite segmente, astfel incât sa te ocupi si de alte proiecte in timpul acela. 

Când iti imparti sarcinile, gândeste-te la obiectivele pe care le ai de indeplinit pentru ziua, respectiv saptamâna avuta in vedere. Acest lucru te poate ajuta sa determini modul in care trebuie sa iti desfasori activitatea.

8. Organizeaza-ti computerul

seteaza diverse denumiri pentru foldere
Sursa: Rawpixel.com

Cel mai indicat ar fi sa iti creezi foldere cu diverse denumiri. Astfel, poti selecta fisierele de care ai nevoie mult mai repede. 

De asemenea, este foarte indicat sa iti organizezi si bara de instrumente a browserului. Iti poti salva la favorite un anumit site ca sa-l accesezi cât mai usor mai târziu.

9. Rezolva-ti task-urile pe rând

rezolva etapizat sarcinile
Sursa: Icons8.com

Pentru a lucra cât mai eficient si cât mai organizat, recomandarea noastra este sa utilizezi o tabla magnetica. Pe aceasta tabla magnetica, vei avea posibilitatea de a scrie sau de a lipi notes-uri adezive cu task-urile pe care trebuie sa le rezolvi in ziua respectiva. Astfel, le ai mereu in fata si vei fi mult mai determinat sa le indeplinesti.

De asemenea, daca lucrezi cu cifre sau tabele si vrei sa ai o viziune mai clara asupra situatiei folosind hârtia, iti recomandam un flipchart. Te vor ajuta extrem de mult mai ales când vine vorba de numere/ calcule.

10. Programeaza-ti pauzele

planifica pauzele
Sursa: Icons8.com

Ofera-ti pauze pe tot parcursul zilei pentru a putea continua eficient munca. De asemenea, programeaza-le inainte sa incepi munca! 

Multi angajatori ofera personalului cu norma intreaga o pauza de masa si apoi 1-2 pauze suplimentare. In general acestea sunt de câte 15 minute. Foloseste-te de aceste pauze pentru:

  • a te deconecta; 
  • a lua o gustare; 
  • a te plimba prin curte (daca nu ai curte, incearca sa iesi in fata blocului).

11. Fii activ

sfaturi telemunca
Sursa: Unsplash.com

Când lucrezi de acasa sau din alte locuri, lipsesc niste lucruri. Miscarea dintr-un birou intr-altul, intâlnirile cu colegii, pur si simplu viata normala care vine cu angajarea intr-un birou. 

Uneori, munca de acasa te poate face mai lenes si mai predispus la diverse afectiuni. Pentru a ramâne sanatos atât fizic cât si mental, este esential sa-ti stabilesti obiective si sa ramâi activ. Asadar, profita de acele pauze si iesi prin curte sau prin fata blocului. 

Sugestii si sfaturi pentru telemunca

reduce stresul telemunca
Sursa: Unsplash.com

Chiar daca unele zile sunt foarte grele, nu uita sa ramâi organizat si strâns legat de spatiul de lucru pe care ti l-ai creat. Adauga in aceasta reteta obisnuinta si automotivarea. Daca pui toate aceste piese impreuna (si multe alte piese mici), doar atunci vei gasi reteta succesului. 

Nu conteaza ce lucrezi. Cu siguranta, aceste sfaturi pot fi implementate de toata lumea. Indiferent de jobul pe care il ai, pentru a fi productiv, este obligatoriu sa ramâi concentrat

Creeaza-ti o rutina care functioneaza pentru tine si afla cum sa-ti echilibrezi munca cu viata personala, respectiv cum sa respecti ritmul de lucru. De asemenea, creeaza-ti obiceiuri sanatoase care contribuie la reducerea stresului si la mentinerea sanatatii mintale si fizice.

Imagineaza-ti ca intri in birou. Aceasta asocierea mentala te poate face mai productiv si nu exista niciun motiv pentru care sentimentul ar trebui sa se piarda. 

Organizeaza activitatea ca atunci când mergeai la birou. Când lucrezi de acasa, tu decizi cum iti vei desfasura munca.

Prepara-ti mesele cu o seara inainte. Când te afli in propria casa, esti tentat sa iti petreci timpul pregatind un mic dejun si un prânz delicios. Nu irosi timp pretios pentru a-ti pregati mâncarea in ziua de munca. Gateste cu o seara inainte. 

Concluzii

Uneori, organizarea muncii remote devine mai dificila. Totusi, exista numeroase solutii care iti pot facilita munca si iti pot obtine o armonie intre viata profesionala si cea personala.

Oare ce mediu ne permite de fapt sa fim mai productivi: biroul de acasa sau biroul de la munca? Tu ce preferi?

Lasă un răspuns